Artigos - 2023
https://www.ppgpsi.ufscar.br/pt-br/producao/artigos/artigos-2023
https://www.ppgpsi.ufscar.br/@@site-logo/logo.png
Artigos - 2023
Artigos publicados em periódicos nacionais e internacionais indexados em 2023
- BELGERS, Vera et al. Cannabinoids to improve health-related quality of life in patients with neurological or oncological disease: A meta-analysis. Cannabis and cannabinoid research, v. 8, n. 1, p. 41-55, 2023. (link externo)
- BENITEZ, Priscila et al. Análise da viabilidade de uso do FNIRS em atividades educacionais com crianças e jovens com deficiência intelectual e autismo. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 29, p. e0158, 2023. (link externo)
- BENITEZ, Priscila et al. Formação em análise do comportamento no contexto da educação especial: variáveis pessoais e atitudinais relacionadas à inclusão. Psicologia: ciência e profissão, v. 43, p. e264477, 2023. (link externo)
- BENITEZ, Priscila; DOMENICONI, Camila. Equivalence‐based instruction to teaching reading by families and teachers students with autism and/or intellectual disabilities. Behavioral interventions, v. 38, n. 3, p. 861-880, 2023. (link externo)
- BOMFIM, Ana Julia de Lima et al. Effects of the acute and chronic administration of cannabidiol on cognition in humans and animals: a systematic review. Cannabis and Cannabinoid Research, v. 8, n. 6, p. 955-973, 2023. (link externo)
- BORGES, Lisandra et al. Social Responsibility Scale (SRS-2): Validity Evidence Based on Internal Structure. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 39, n. spe, p. e39nspe11, 2023. (link externo)
- BRANDT, Larissa; CÂMARA, Leonardo. Entre destruição e subversão: o suicídio como resposta ao trauma. Revista Psicologia, Diversidade e Saúde, v. 12, p. e4549-e4549, 2023. (link externo)
- CÂMARA, Leonardo; HERZOG, Regina. Ferenczi e a mutualidade expressiva. Revista Tempo Psicanalítico, v. 55, p. 186-207, 2023. (link externo)
- CARVALHO, Lucas de Francisco; MIGUEL, Fabiano Koich; PIANOWSKI, Giselle. Teaching differential diagnosis with Anakin Skywalker: the duel between borderline personality disorder and bipolar disorder. Estudos de Psicologia (Campinas), v. 40, p. e210047, 2023. (link externo)
- CHAGAS, Marcos Hortes Nisihara et al. Development and validation of a brief digital cognitive test based on the paradigm of stimulus equivalence in a sample of older adults. Dementia & Neuropsychologia, v. 17, p. e20220050, 2023. (link externo)
- CHIZZOLINI, Gabriela Cabral; POSTALLI, Lidia Maria Marson. Efeitos do ensino remoto de emparelhamento auditivo-visual com letras na nomeação de letras em crianças com Síndrome de Down e Autismo. Revista Psicologia: Teoria e Prática, v. 25, n. 3, p. ePTPPE15103-ePTPPE15103, 2023. (link externo)
- COSTA, Ailton Barcelos da; PICHARILLO, Alessandra Daniele Messali; ELIAS, Nassim Chamel. Efeitos da pandemia de Covid-19 na educação de indivíduos com transtorno do espectro do autismo. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 29, p. e0226, 2023. (link externo)
- CURILLA, Rosemeire Aparecida Trebi; DOS SANTOS CARMO, João. Efetividade de intervenções para redução da ansiedade matemática. Revista Psicopedagogia, v. 40, n. 121, p. 46-65, 2023. (link externo)
- DA COSTA, Ailton B. et al. Assessment of pre-arithmetic relations in children and adolescents with visual impairment. British Journal of Visual Impairment, v. 42, n. 1, p. 164-176, 2024. (link externo)
- DA SILVA GRACINO, Marina Carvalho et al. Psychological and Social Distress of Students Within the Context of a National Literacy Policy in Brazil: a Qualitative Study. Trends in Psychology, v. 33, n. 1, p. 130-150, 2025. (link externo)
- DA SILVA, Giulia Gomes; DE ALCANTARA GIL, Maria Stella Coutinho. Estudos sobre MEI para a Emergência do Comportamento de Falante por Crianças Pequenas. Perspectivas em Análise do Comportamento, p. 035-048, 2023. (link externo)
- da SILVA, GUILHERME HENRIQUE GOMES; LAUTER, S. L. ; CARMO, J. S. ; SANTOS, E. M. ; SANTOS, D. E. L. . Microagressões no contexto de ensino e aprendizagem da matemática: uma análise teórico-conceitual. Educação Matemática Pesquisa, v. 25, p. 283-304, 2023. (link externo)
- DAL BEN, Rodrigo et al. Speech segmentation and cross-situational word learning in parallel. Open Mind, v. 7, p. 510-533, 2023. (link externo)
- das Neves Filho, R., Pessoa, A. S. G., & Sena, B. C. S. (2023, October). A (des) organização da escola pública e a produção da indisciplina de estudantes do ensino médio. In Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207 (Vol. 20, No. 1, pp. 311-330). (link externo)
- DE ALBUQUERQUE, Joao Porto et al. Dialogic data innovations for sustainability transformations and flood resilience: The case for waterproofing data. Global Environmental Change, v. 82, p. 102730, 2023. (link externo)
- DE BRITO, Lucelmo Lacerda; ELIAS, Nassim Chamel. Repertório de professores do atendimento educacional especializado sobre autismo e Análise do Comportamento. Revista Educação Especial, v. 36, n. 1, p. e54/1-31, 2023. (link externo)
- DE CARVALHO SILVA, Elaine; ELIAS, Nassim Chamel. Interdependência entre o desenvolvimento de habilidades sensório motoras e da linguagem no TEA: revisão sistemática. Revista Eletrônica de Educação, v. 17, p. e5677071-e5677071, 2023. (link externo)
- de Francisco Carvalho, L., Koich Miguel, F., Machado, G. M., de Oliveira, C., & Pianowski, G. (2024). Antisocial personality traits relationship with behaviours and beliefs on COVID‐19 containment measures: Investigation in a large Brazilian sample. Personality and Mental Health, 18(2), 138-147. (link externo)
- DE LIMA CARVALHO, Natália et al. Desafios no atendimento a mulheres vítimas de violência de gênero na universidade. Revista Psicologia, Diversidade e Saúde, v. 12, p. e5228-e5228, 2023. (link externo)
- DE LUCA, Lucas Azzis Ferreira; PESSOA, Alex Sandro Gomes. Caracterização das vítimas de divulgação não consensual de imagens íntimas na adolescência. Revista Psicologia em Pesquisa, v. 17, n. 3, p. 1-29, 2023.
- DE OLIVEIRA PACHECO, Orjana; PEIXOTO, Isaías; MUNIZ, Monalisa. Inteligência Emocional e Liderança no Contexto Organizacional: uma Revisão Sistemática (1990–2020). Revista Psicologia: Organizações e Trabalho, v. 23, n. 1, p. 2415-2425, 2023. (link externo)
- DE OLIVEIRA TEIXEIRA, Isabela; POSTALLI, Lidia Maria Marson; AGGIO, Natalia M. Delayed Matching to Sample by Adolescents With and Without Intellectual Disabilities: Memory and Intellectual Disability. Trends in Psychology, v. 31, n. 2, p. 286-306, 2023. (link externo)
- DE OLIVEIRA, Marlon A. et al. Avoiding the tragedy of the commons: Shaping children’s sustainable behavior in a digital game. The Psychological Record, v. 73, n. 3, p. 407-418, 2023. (link externo)
- DE SOUZA, Neli de Faria Henriques Cacozza et al. Resiliência e fatores de proteção: uma revisão integrativa da literatura a partir de pesquisas longitudinais conduzidas com adolescentes e jovens: Resilience and Protective Factors: An Integrative Literature Review Based on Longitudinal Research Conducted with Adolescents and Young People. Revista Cocar, n. 16, 2023. (link externo)
- De Souza, S. R., Gris, G., Gamba, J., Da Rocha, M. L. F., & dos Santos Carmo, J. (2023). Adapted digital domino game: Teaching multiplication to children. CES Psicología, 16(2), 46-61. (link externo)
- Del Prette, Z. A. P.; DEL PRETTE, A. . CONCEPTUAL BASIS, VALUES AND COMPRIMISES IN THE FIELD OF SOCIAL SKILLS AND INTERPERSONAL RELASHIONSHIPS. REVISTA BRASILEIRA DE GESTÃO E DESENVOLVIMENTO REGIONAL, v. 19, p. 870-888, 2023. (link externo)
- DINIZ, Juliana Belo et al. Brain activation during fear extinction recall in unmedicated patients with obsessive-compulsive disorder. Psychiatry Research: Neuroimaging, v. 336, p. 111733, 2023. (link externo)
- DOS SANTOS, Juliana Pinto et al. Histórias infantis para promoção de habilidades sociais: indicações por agentes educativos. Gerais: Revista Interinstitucional de Psicologia, v. 16, n. 1, 2023. (link externo)
- DOS SANTOS, Juliana Pinto; DIAS, Talita Pereira; DEL PRETTE, Zilda Aparecida Pereira. Habilidades sociais educativas de uma professora na contação de histórias para pré-escolares. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, v. 13, p. 01-15, 20230. (link externo)
- DOS SANTOS, Leticia et al. Coordinated and individual responding in pairs of rats under variable interval schedules. Learning and Motivation, v. 83, p. 101909, 2023. (link externo)
- FAVA, Letícia Regina et al. Ensino de Discriminações Condicionais e Cópia como requisitos para Leitura em Jovens com Síndrome de Williams. Revista Brasileira de Análise do Comportamento, v. 19, n. 1, 2023. (link externo)
- FREITAS, Renita de Cássia dos Santos; D’AFFONSECA, Sabrina Mazo. O racismo enraizado nas famílias inter-raciais de São Paulo. Psicologia: ciência e profissão, v. 43, p. e244897, 2023. (link externo)
- GERÔNIMO JÚNIOR, Vicente Cícero et al. Utility of the Teacher Behavior Checklist beyond Psychology Majors: Replication with Brazilian Physical Education Students. Acta Colombiana de Psicología, v. 26, n. 1, p. 214-225, 2023. (link externo)
- GODOY, Maria Clara Jaeger et al. Efeitos do jogo Korsan na aprendizagem de subtração em pré-escolares. Acta Comportamentalia, v. 31, n. 2, 2023. (link externo)
GONÇALVES, Maria Clara Miceli et al. Julgamentos metacognitivos e o desempenho de idosos em tarefas de memória. Psico, v. 54, n. 1, p. e38124-e38124, 2023. (link externo)
- GRATÃO, Aline Cristina Martins et al. Efficacy of iSupport-Brasil for unpaid caregivers of people living with dementia: protocol for a randomized and controlled clinical trial. Dementia & Neuropsychologia, v. 17, p. e20230040, 2023. (link externo)
- HENKLAIN, Marcelo Henrique Oliveira et al. Teacher Behavior Checklist's psychometric properties: A study with Brazilian undergraduates. CES Psicología, v. 16, n. 1, p. 161-179, 2023. (link externo)
- HERNANDEZ, Liudy G. et al. Study of Melipona quadrifasciata brain under operant learning using proteomic and phosphoproteomic analysis. Anais da Academia Brasileira de Ciências, v. 95, n. suppl 1, p. e20201317, 2023. (link externo)
- HUSSEIN, Laila Guzzon et al. Effect of Density of Tests Interposed in Equivalence-Based Instruction on Speech Accuracy in Picture Naming. The Psychological Record, v. 73, n. 4, p. 525-540, 2023. (link externo)
- KUSANO, Maria Elisa; DOMENICONI, Camila; SCHMIDT, Andréia. Comparação de procedimentos para ensino de emoções faciais para criança com TEA: Um estudo exploratório. Acta Comportamentalia, v. 31, n. 2, 2023. (link externo)
- LEÓN, Camila Barbosa Riccardi et al. Desenvolvimento do Programa de Intervenção para Promoção de Autorregulação Infantil. Revista Psicopedagogia, v. 40, n. 122, p. 204-219, 2023. (link externo)
- MANSUR-ALVES, Marcela et al. Psychometric properties of the Hewitt and Flett multidimensional perfectionism scale in Brazilian adults. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 39, n. spe, p. e39nspe09, 2023. (link externo)
- MARCELINO, Madeleine Reinert; ELIAS, Nassim Chamel. Avaliação da autoestima por medida implícita: aplicação do Function Acquisition Speed Test (FAST). Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, v. 25, p. 1-15, 2023.
- MARCELINO, Madeleine Reinert; ELIAS, Nassim Chamel. O que é autoestima para os analistas do comportamento? Uma revisão sistemática. Interaçao psicol, p. 330-340, 2023. (link externo)
- Meyer, K., Castilho, K. C. D., & Carmo, J. D. S. (2024). Ansiedade matemática e a relação entre família, estilo parental e status socioeconômico. Cadernos de Pesquisa, 53, e09989. (link externo)
- MONTEIRO, Diana Q. et al. iSupport-Brasil: Cross-cultural adaptation of the content included in the iSupport program for caregivers of people who have dementia. Dementia, v. 22, n. 3, p. 533-549, 2023. (link externo)
- MORI, Fernanda Yumi Ribeiro et al. AVALIAÇÃO DO CONCEITO DE DÚZIA MEDIADA PELA FAMÍLIA DE ESTUDANTES COM AUTISMO DURANTE A PANDEMIA. Pedagogia em Ação, v. 20, n. 1, p. 45-61, 2023. (link externo)
- MOURA, Thainá Letícia Dourado et al. Trajetória educacional de estudantes com autismo e deficiência intelectual: avaliação de leitura, escrita, matemática e comportamento verbal. Ciência & Educação (Bauru), v. 29, p. e23010, 2023. (link externo)
- NEVES, Anderson Jonas das et al. Sentence comprehension and production in children with cochlear implants: Errorless procedures and equivalence‐based instruction. Behavioral Interventions, v. 38, n. 2, p. 376-400, 2023. (link externo)
- OLIVEIRA, Lais Paloma; POSTALLI, Lidia Maria Marson. Ensino de leitura e escrita para dois alunos com deficiência intelectual a partir de um programa de ensino informatizado. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, v. 25, p. 1-20, 2023. (link externo)
- Oliveira, S. D. D., & Elias, N. C. (2023). A correlational study between executive functions and conditional discriminations in children with autism. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 39, e39203. (link externo)
- PAVARINI, S. C. I. et al. iSupport for Dementia: an analysis of clinical trial records. European Psychiatry, v. 66, n. S1, p. S460-S460, 2023. (link externo)
- PEREZ, William F. et al. Generalized contextual control based on nonarbitrary and arbitrary transfer of stimulus functions. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, v. 119, n. 3, p. 448-460, 2023. (link externo)
- PEREZ, William F. et al. The transfer of meaning via contextually controlled equivalence relations. The Psychological Record, v. 73, n. 4, p. 587-592, 2023. (link externo)
- PESSOA, Rebeca Mendes de Paula et al. The frequency of psychotic symptoms in types of dementia: a systematic review. Dementia & Neuropsychologia, v. 17, p. e20220044, 2023. (link externo)
- PICHARILLO, ALESSANDRA DANIELE MESSALI; COSTA, AILTON BARCELOS DA ; ELIAS, NASSIM CHAMEL . Acessibilidade nas Instituições Federais de Educação Superior: uma revisão sistemática. Educação e Políticas em Debate, v. 12, p. 1247-1263, 2023. (link externo)
- PINCHEIRA, Giselle; DIONISIO, Maria Beatriz Reis; D'AFFONSECA, Sabrina Mazo. Meu Consentimento Não Respeitado: Sequelas Corporais e Sexuais em Estudantes Universitárias Vítimas de Violência Sexual. Revista da APG, v. 3, n. 2, p. 29-60, 2023. (link externo)
- PIRAN, Marina et al. Relações afetivo-sexuais: Concepções e representações de jovens universitários de classes médias. Psico, v. 54, n. 1, p. e39108-e39108, 2023. (link externo)
- RIBEIRO, Giovan W.; DE SOUZA, Deisy G. Evidence of precurrent responses expanding equivalence classes in a delayed matching‐to‐sample task. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, v. 121, n. 2, p. 151-162, 2024. (link externo)
- RODRIGUES TAVARES, Lígia Renata et al. Cannabidiol Treatment Shows Therapeutic Efficacy in a Rodent Model of Social Transfer of Pain in Pair-Housed Male Mice. Cannabis and Cannabinoid Research, v. 9, n. 3, p. 699-713, 2024. (link externo)
- RODRIGUES, Raone M. et al. Teaching Conditional Relations between Music Progressions and Faces for Child Cochlear Implant Users. The Psychological Record, v. 73, n. 2, p. 289-299, 2023. (link externo)
- SANTIS, Ligia de et al. O Inventário de Envolvimento Paterno Revisado: Inclusão de pais com filhos pré-escolares. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 43, p. e251811, 2023. (link externo)
- SANTOS, Manoel Antônio dos et al. Impacto psicossocial da pandemia de COVID-19 na saúde mental de pessoas transexuais e travestis: revisão integrativa. Psico-usf, v. 28, n. 3, p. 579-598, 2023. (link externo)
- SANTOS, Manoel Antônio dos et al. Repercussões da pandemia de COVID-19 no tratamento de pacientes com Anorexia/Bulimia: Revisão de escopo. Interaçao psicol, p. 314-329, 2023. (link externo)
- SILVEIRA, Lara Maria et al. Anterior cingulate cortex, but not amygdala, modulates the anxiogenesis induced by living with conspecifics subjected to chronic restraint stress in male mice. Frontiers in Behavioral Neuroscience, v. 16, p. 1077368, 2023. (link externo)
- TONON, Elizete M. Paiola et al. Pesquisas desenvolvidas no programa de pós-graduação em gerontologia da Universidade Federal de São Carlos e sua importância no contexto do envelhecimento. Estudos Interdisciplinares sobre o Envelhecimento, v. 28, 2023. (link externo)