Artigos - 2018
https://www.ppgpsi.ufscar.br/pt-br/producao/artigos/artigos-2018
https://www.ppgpsi.ufscar.br/@@site-logo/logo.png
Artigos - 2018
Artigos publicados em periódicos nacionais e internacionais indexados em 2018
- Aggio, N. M., Ducatti, M., & de Rose, J. C. (2018). Cognition and language in dementia patients: Contributions from behavior analysis. Behavioral Interventions, 33(3), 322-335. (link externo)
- Aggio, N. M., & Rose, J. C. D. (2018). Failure to Produce False Memories Through the Stimulus Equivalence Paradigm. Paidéia (Ribeirão Preto), 28. (link externo)
- Aguiar, J., Matias, M., Barham, E. J., & Fontaine, A. M. (2018). Efeitos do desemprego sobre o casal: Uma revisão sistemática. (link externo)
- AGUIAR, J. C. D. S., Matias, M., Barham, E. J., Fontaine, A. M. G. V., & Del Prette, Z. A. P. (2018). An initial study of the internal validity of the portuguese adaptation of the marital social-skills inventory. Estudos de Psicologia (Campinas), 35(3), 275-285. (link externo)
- Amd, M., de Oliveira, M. A., Passarelli, D. A., Balog, L. C., & de Rose, J. C. (2018). Effects of orientation and differential reinforcement II: transitivity and transfer across five-member sets. Behavioural processes, 150, 8-16. (link externo)
- Ayres‐Pereira, V., Canovas, D. S., Varella, A. A., & de Souza, D. G. (2018). Generalization of equivalence relations from photos to objects by preschool children. Journal of the experimental analysis of behavior, 109(2), 394-407. (link externo)
- Baptista-de-Souza, D., Pelarin, V., Canto-de-Souza, L., Nunes-de-Souza, R. L., & Canto-de-Souza, A. (2018). Interplay between 5-HT2C and 5-HT1A receptors in the dorsal periaqueductal gray in the modulation of fear-induced antinociception in mice. Neuropharmacology, 140, 100-106. (link externo)
- Benatti, L. A., & de Hollanda Souza, D. (2017). Eu sou o que me dizem que sou? Zombaria, Habilidades Sociais e Autoconceito. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 17(1), 85-102. (link externo)
- Benitez, Priscila, & Domeniconi, Camila. (2018). Atuação do psicólogo na inclusão escolar de estudantes com autismo e deficiência intelectual. Psicologia Escolar e Educacional, 22(1), 163-172. (link externo)
- Blanco, M. B., & do Canto-de, A. L. M. (2018). Ansiedade, memória e o transtorno de estresse pós-traumático. CES Psicología, 11(2), 53-65. (link externo)
- Campos, J. R. (2018). Relações entre depressão, habilidades sociais, sexo e nível socioeconômico em grandes amostras de adolescentes. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 34. (link externo)
- Carvalho, T. R. D., Barham, E. J., Souza, C. D. D., Böing, E., Crepaldi, M. A., & Vieira, M. L. (2018). Cross-cultural adaptation of an instrument to assess coparenting: Coparenting Relationship Scale. Psico-USF, 23(2), 215-227. (link externo)
- Chagas, M. H. N., Pessoa, R. M. P., & Almeida, O. P. (2018). Comparison of DSM‐IV and DSM‐5 dementia criteria among older people living in a community sample. International journal of geriatric psychiatry, 33(5), 801-802. (link externo)
- Costa, L. F., Penso, M. A., Conceição, M. I. G., Rocha, B. S., & Williams, L. C. A. (2018). El abuso sexual de niños em el Distrito Federal, Brasil: Um análisis documental de la atención em las instituiciones sanitárias. Acta Psiquiátrica y Psicológica de America Latina, 64(1), 64-71. (link externo)
- Dal Ben, R., & Goyos, C. (2019). Further evidence of automatic reinforcement effects on verbal form. The Analysis of Verbal Behavior, 35(1), 74-84. (link externo)
- da Silva de Oliveira, F. M., & Gomes Pessoa, A. S. (2018, October). A EDUCAÇÃO DO CABOCLO-RIBEIRINHO: PROBLEMATIZAÇÕES ACERCA DO CURRÍCULO ESCOLAR E SEUS DESDOBRAMENTOS NAS ESCOLAS RIBEIRINHAS. In Colloquium Humanarum (Vol. 15, No. 4). (link externo)
- de Carvalho, L. C., dos Santos, L., Regaço, A., Barbosa, T. B., da Silva, R. F., de Souza, D. D. G., & Sandaker, I. (2018). Cooperative responding in rats maintained by fixed‐and variable‐ratio schedules. Journal of the experimental analysis of behavior, 110(1), 105-126. (link externo)
- de França-Freitas, M. L. P., Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (2017). Dotação, habilidades sociais e bem-estar subjetivo. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 69(3), 133-149. (link externo)
- de Macedo Benedito, C., Nogueira, S. C., & de Hollanda Souza, D. (2018). QUAL É A GRAÇA?: HUMOR E TEORIA DA MENTE EM DESENVOLVIMENTO. Psicologia em Estudo, (23), 1-14. (link externo)
- de Moura Guimarães, L., & dos Santos Carmo, J. (2018). Procedimentos eficazes no treino de toalete para indivíduos com autismo: contribuições de Azrin e colaboradores. Revista Psicologia e Saúde, 10(2), 69-82. (link externo)
- de Souza, R., Martins, L., & Coutinho de Alcantara Gil, M. S. (2018). Estabelecimento de relações emergentes nome-objeto por bebês de 18 a 22 meses. Acta Comportamentalia, 26(2). (link externo)
- de Souza, L. M. R., de Alcantara Gil, M. S. C., & Garcia, L. T. (2018). Sondas de discriminação na avaliação da aprendizagem de relações emergentes nome-objeto por exclusão. Trends in Psychology/Temas em Psicologia, 26(4), 2231-2248. (link externo)
- Dias, T. P., Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. (2018). Construção de um recurso para avaliar e promover automonitoria visando à competência social na infância. Psico, 49(3), 222-230. (link externo)
- Domeniconi, C., & Gràcia, M. (2018). Efectos de una intervención siguiendo el modelo enfocado en la familia para promover avances en el desarrollo del lenguaje de los niños. (link externo)
- dos Santos, A. A. A., Muniz, M., Rueda, F. J. M., & Martins, R. M. M. (2018). Validity evidence for the 4th edition of the Wechsler Intelligence Scale for Children. Psico, 49(1), 1-11. (link externo)
- dos Santos, S. L., & de Rose, J. C. (2019). Influence of Cartoon Characters on Children’s Food Preference Via Transfer of Functions. The Psychological Record, 69(2), 153-163. (link externo)
- Ferreira, B. C., Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2018). Expressão facial de emoções de crianças com deficiência visual e videntes: diferentes procedimentos de evocação, registro e avaliação obtidos em uma intervenção. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 18(1), 282-302. (link externo)
- Ferreira, H. G., & Barham, E. J. (2018). Relationships between Pleasant Events, Depression, Functionality and Socio-demographic Variables in the Elderly. Paidéia (Ribeirão Preto), 28. (link externo)
- Gris, G., de Souza, S. R., & dos Santos Carmo, J. (2018). Efeitos de um dominó digital adaptado sobre resolução de problemas de adição. CES Psicología, 11(2), 111-127. (link externo)
- Guerra, L. L., & Del Prette, Z. P. (2018). Habilidades sociais educativas de cuidadores de crianças institucionalizadas. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 70(3), 98-112. (link externo)
- Henklain, M. H., Carmo, J. S., Haydu, V. B., & Muniz, M. (2018). Brazilian faculty and student perspectives on excellent teaching. New Directions for Teaching and Learning, 2018(156), 31-39. (link externo)
- Henklain, M. H. O., de Araújo Gualberto, P. M., & dos Santos Carmo, J. (2018). Análise de erros na realização de atividades matemáticas com crianças. Educação em Foco, 540-567. (link externo)
- Justino, F. L. C., & Schelini, P. W. (2018). Cognições sobre Eventos Passados: uma Revisão da Literatura. Revista Colombiana de Psicología, 27(2), 103-116. (link externo)
- Kirchner, L. F., & Reis, M. D. J. D. (2018). Efeitos de uma intervenção analítico-comportamental e do treino de relaxamento em mulheres com Fibromialgia e má qualidade do sono: Um estudo piloto. Interação em Psicologia, 22(1). (link externo)
- Langsdorff, L. C., Domeniconi, C., Schmidt, A., Gomes, C. G., & de Souza, D. D. G. (2017). Learning by exclusion in individuals with autism and Down syndrome. Psicologia: Reflexão e Crítica, 30(1), 9. (link externo)
- Levis, B., Benedetti, A., Riehm, K. E., Saadat, N., Levis, A. W., Azar, M., ... & Gilbody, S. (2018). Probability of major depression diagnostic classification using semi-structured versus fully structured diagnostic interviews. The British Journal of Psychiatry, 212(6), 377-385. (link externo)
- Lopes, N. R. L., Górni, S. M., Mattar, V. O., & Williams, L. C. D. A. (2018). Assessment of a Brief Intervention with Parents to Prevent Shaken Baby Syndrome. Paidéia (Ribeirão Preto), 28. (link externo)
- Lopes, N. R. L., & Williams, L. C. D. A. (2018). Pediatric abusive head trauma prevention initiatives: a literature review. Trauma, Violence, & Abuse, 19(5), 555-566. (link externo)
- Lucchesi, F. D. M., Almeida-Verdu, A. C. M., & de Souza, D. D. G. (2018). Reading and speech intelligibility of a child with auditory impairment and cochlear implant. Psychology & Neuroscience, 11(3), 306. (link externo)
- Luchesi, B. M., Chagas, M. H. N., Brigola, A. G., Ottaviani, A. C., Souza, É. N., Rossetti, E. S., ... & Pavarini, S. C. I. (2018). Living with the elderly is related to a better performance in the recognition of facial expressions of emotion among older individuals. Archives of Clinical Psychiatry (São Paulo), 45(4), 82-87. (link externo)
- Luchesi, B. M., de Oliveira, N. A., de Morais, D., de Paula Pessoa, R. M., Pavarini, S. C. I., & Chagas, M. H. N. (2018). Factors associated with happiness in the elderly persons living in the community. Archives of gerontology and geriatrics, 74, 83-87. (link externo)
- Maioli, F. L., Pessoa, A. S. G., Medeiros, J. K., Guimarães, D. A., & Muniz, H. K. M. (2018). Concepções de educadores de uma instituição de educação profissional técnica de nível médio sobre o conceito de violência. Boletim Técnico do Senac, 44(2). (link externo)
- Mecca, T. P., Dias, N. M., Oliveira, P. V. D., & Muniz, M. (2018). Theory of Mind Test for Children: Content Validity. Psico-USF, 23(3), 393-407. (link externo)
- Médici, A. D., & dos Santos Carmo, J. (2018). Personalized System of Instruction (PSI) and Lesson Study (LS): a comparative analysis of two successful teaching methods. Science and Knowledge in Focus, 1(1), 05-18. (link externo)
- Melo, T. G. D., & Scopinho, R. A. (2018). Políticas públicas para os assentamentos rurais e cooperativismo: entre o idealizado e as práticas possíveis. Sociedade e Estado, 33(1), 61-84. (link externo)
- Mendes, E. G., & Mazo, S. (2018). Avaliação dos estudantes público alvo da educação especial: perspectiva dos professores especializados. Revista Educação Especial, 31(63), 923-938. (link externo)
- Morán, V. E., Olaz, F. O., Pérez, E. R., & Del Prette, Z. A. P. (2018). Emotional-evolutional model of social anxiety in university students. International journal of psychology and psychological therapy, 18(3), 315-330. (link externo)
- Nascimento, M. M. (2018). Ética na Avaliação Psicológica: velhas questões, novas reflexões. Psicologia: Ciência e Profissão, 38(3), 133-146. (link externo)
- Pereira-Guizzo, C. D. S., Prette, A. D., Prette, Z. A. P. D., & Leme, V. B. R. (2018). Programa de habilidades sociais para adolescentes em preparação para o trabalho. Psicologia Escolar e Educacional, 22(3), 573-581. (link externo)
- Perez, W. F., de Almeida, J. H., de Rose, J. C., Dorigon, A. H., de Vasconcellos, E. L., da Silva, M. A., ... & Barnes-Holmes, D. (2019). Implicit and explicit measures of transformation of function from facial expressions of fear and of happiness via equivalence relations. The Psychological Record, 69(1), 13-24. (link externo)
- Pessoa, A. S. G., Coimbra, R. M., Murgo, C. S., Van Breda, A., & Baker, A. (2018). Resilience processes of Brazilian young people: Overcoming adversity through an arts program. Revista Pesquisas e Práticas Psicossociais, 13(3), 1-17. (link externo)
- Pessoa, A. S. G., Liebenberg, L., Fonseca, D. B. D., & Medeiros, J. K. (2018). Resilience and vulnerability for children residing in foster care: a qualitative study conducted in Brazil. Early Child Development and Care, 1-14. (link externo)
- Queluz, F. N. F. R., Barham, E. J., de Santis, L., Ximenes, V. S., & dos Santos, A. A. A. (2018). Escala de Relacionamento da Díade: evidências de validade para cuidadores de idosos brasileiros. Psico, 49(3), 294-303. (link externo)
- Queluz, F. N. F. R., Barham, E. J., Del Prette, Z. A. P., & Santos, A. A. A. D. (2018). Social Skills Inventory for Caregivers of Elderly Family Members (SSI-CE): Relations with Indicators of Psycholgical Wellbeing. Temas em Psicologia, 26(2), 537-549. (link externo)
- Queluz, F. N. F. R., Barham, E. J., Del Prette, Z. A. P., Fontaine, A. M. G. V., & Olaz, F. O. (2017). Inventário de Habilidades Sociais para Cuidadores de Idosos (IHS-CI): evidências de validade. Avaliaçao Psicologica: Interamerican Journal of Psychological Assessment, 16(1), 78-86. (link externo)
- Reimer, A. E., de Oliveira, A. R., Diniz, J. B., Hoexter, M. Q., Miguel, E. C., Milad, M. R., & Brandão, M. L. (2018). Fear extinction in an obsessive-compulsive disorder animal model: Influence of sex and estrous cycle. Neuropharmacology, 131, 104-115. (link externo)
- Rezende, T. F. D., Bomfim, A. J. D. L., Chagas, N. M. D. S., Osório, F. D. L., & Chagas, M. H. N. (2018). Convergent validity of the Brazilian version of the Theory of Mind Task Battery for the assessment of social cognition in older adults. Archives of Clinical Psychiatry (São Paulo), 45(3), 75-76. (link externo)
- Ruiz, L. P., & dos Reis, M. D. J. D. (2018). Sofrimento à flor da pele: Depressão e autoestima em portadoras de vitiligo. Interação em Psicologia, 22(1). (link externo)
- Sabino, A. D. V., Camargo, C. M., Chagas, M. H. N., & Osório, F. L. (2018). Facial recognition of happiness is impaired in Musicians with high Music Performance anxiety. Frontiers in psychiatry, 9, 5. (link externo)
- Santos, S. L. D., & Rose, J. C. C. D. (2018). Investigating the impact of stimulus equivalence on children’s food choice and preference. Trends in Psychology, 26(1), 1-14. (link externo)
- Schelini, P. W. (2018). Escala de identificação de dotação e talento: Construção de instrumento e validade de conteúdo. Interação em Psicologia, 22(2). (link externo)
- Sobreira-Neto, M. A., Pena-Pereira, M. A., Sobreira, E. S. T., Chagas, M. H. N., de Almeida, C. M. O., Fernandes, R. M. F., ... & Eckeli, A. L. (2019). Factors related to excessive sleepiness in patients with Parkinson’s disease. Neurological research, 41(3), 227-233. (link externo)
- Sobreira-Neto, M. A., Pena-Pereira, M. A., Sobreira, E. S. T., Chagas, M. H. N., de Almeida, C. M. O., Fernandes, R. M. F., ... & Eckeli, A. L. (2019). REM sleep behavior disorder in patients with Parkinson’s disease: clinical and polysomnographic characteristics. Sleep and Biological Rhythms, 17(1), 113-122. (link externo)
- Souza, Leylanne Martins Ribeiro de, Gil, Maria Stella Coutinho de Alcantara, & Garcia, Lucas Tadeu. (2018). Learning by Exclusion in Toddlers. Paidéia (Ribeirão Preto), 28, e2810. Epub July 02, 2018 (link externo)
- Suehiro, A. C. B., Boruchovitch, E., & Schelini, P. W. (2018). Estratégias de aprendizagem ea regulação da emoção no Ensino Fundamental. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, 9(3), 90-111. (link externo)
- Tavares, L. R. R., Baptista-de-Souza, D., & Canto-de-Souza, A. (2018). Activation of 5-HT2C (but not 5-HT1A) receptors in the amygdala enhances fear-induced antinociception: Blockade with local 5-HT2C antagonist or systemic fluoxetine. Neuropharmacology, 135, 376-385. (link externo)
- Trevizan, Z., & Pessoa, A. S. G. (2018). Psiquismo, linguagem e autismo: contribuições da semiótica nos contextos educativos. Educar em Revista, 34(71), 241-258. (link externo)
- Valle, J. E., Stelko-Pereira, A. C., Peixoto, E. M., & WILLIAMS, L. C. D. A. (2018). Influence of bullying and teacher-student relationship on school engagement: Analysis of an explanatory model. Estudos de Psicologia (Campinas), 35(4), 411-420. (link externo)
- Vieira-Santos, J., Lima, D. C., Sartori, R. M., Schelini, P. W., & Muniz, M. (2018). Inteligência emocional: revisão internacional da literatura. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, 9(2), 78-99. (link externo)
- Velludo, N. B., & de Hollanda Souza, D. (2018). Amigos imaginários: Contribuições para o desenvolvimento infantil. Psicol. teor. pesqui, 34, e3432-e3432. (link externo)
- Vieira-Santos, J., Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (2018). Habilidades sociais de docentes universitários: uma revisão sistemática da literatura. Acta Scientiarum. Education, 40(3). (link externo)
- Vieira-Santos, J., Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (2018). Inventário de habilidades sociais educativas do professor universitário-versão aluno (IHSE-PU-Aluno): dados preliminares. Avaliação Psicológica, 17(2), 260-270. (link externo)
- Vieira-Santos, J., Del Prette, P., Aparecida, Z., & Del Prette, A. (2018). Habilidades sociais educativas: revisão sistemática da produção brasileira. Avances en Psicología Latinoamericana, 36(1), 45-63. (link externo)
- Zaniboni, C. R., Pelarin, V., Baptista-de-Souza, D., & De Souza, L. M. D. C. (2018). Empathy for pain: Insula inactivation and systemic treatment with midazolam reverses the hiperalgesia induced by cohabitation with a pair in chronic pain condition. Frontiers in behavioral neuroscience, 12, 278. (link externo)