Artigos - 2020
https://www.ppgpsi.ufscar.br/pt-br/producao/artigos/artigos-2020
https://www.ppgpsi.ufscar.br/@@site-logo/logo.png
Artigos - 2020
Artigos publicados em periódicos nacionais e internacionais indexados em 2020
- Kawasaki, H. N., da Silva Ferreira, M., de Rose, F. S., Postalli, L. M. M., Garcia, L. T., de Souza, D. G., & McIlvane, W. J. (2021). A case history on shaping technique development: Dynamic stimulus control shaping. The Psychological Record, 71(3), 337-348. (link externo)
- Bortoloti, R., de Almeida, R. V., de Almeida, J. H., & de Rose, J. C. (2021). A commentary on the dynamics of arbitrarily applicable relational responding involving positive valenced stimuli and its implications for the IRAP research. The Psychological Record, 71(3), 481-486. (link externo)
- Moreno, C. S., Duarte, G. M., & D'Affonseca, S. M. (2020). A condição universitária e a vivência parental. Psicologia Argumento, 38(101), 548-579. (link externo)
- Guazi, T. S., Verdu, A. C. M. A., & Cortez, M. D. C. D. (2020). A correspondência não-verbal e verbal na ciência: uma discussão sobre integridade na pesquisa. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, 22. (link externo)
- Giuntini, F. T., Cazzolato, M. T., dos Reis, M. D. J. D., Campbell, A. T., Traina, A. J., & Ueyama, J. (2020). A review on recognizing depression in social networks: challenges and opportunities. Journal of Ambient Intelligence and Humanized Computing, 11(11), 4713-4729. (link externo)
- Ribeiro, T. O., Bueno-de-Camargo, L. M., Waltrick, A. P. F., de Oliveira, A. R., Brandão, M. L., Munhoz, C. D., & Zanoveli, J. M. (2020). Activation of mineralocorticoid receptors facilitate the acquisition of fear memory extinction and impair the generalization of fear memory in diabetic animals. Psychopharmacology, 237(2), 529-542. (link externo)
- Sabino, A. D., Chagas, M. H. N., & Osório, F. L. (2020). Acute effects of oxytocin in music performance anxiety: a crossover, randomized, placebo-controlled trial. Psychopharmacology, 237(6), 1757-1767. (link externo)
- Aggio, N. M., de Oliveira Teixeira, I., & de Rose, J. C. (2021). An Exploratory Study of Directly Taught and Emergent Relations in an Elderly Woman with Alzheimer’s Disease. The Psychological Record, 71(3), 493-497. (link externo)
- Aquino de Souza, M., Donadeli, J. M., Domeniconi, C., Benitez, P., & Bondioli, R. M. (2020). Aplicação de programa de leitura com compreensão de textos a crianças. Acta Comportamentalia: Revista Latina de Análisis del Comportamiento, 28(2). (link externo)
- de Santis, L., de Carvalho, T. R., de Lima Guerra, L. L., dos Santos Rocha, F., & Barham, E. J. (2020). Apoiando a paternidade: revisão sistemática de programas parentais que promovem o envolvimento paterno. Trends in Psychology, 28, 302-320. (link externo)
- Schmidt, A., Domeniconi, C., de Paulo, L. M., & Gràcia, M. (2020). Learning Pseudowords Through Shared Storybook Reading And Auditory-Visual Pairing. Trends in Psychology, 28(4), 569-584. (link externo)
- das Neves, A. J., Almeida-Verdu, A. C. M., do Nascimento Silva, L. T., Moret, A. L. M., & das Graças de Souza, D. (2021). Auditory sentence comprehension in children with cochlear implants after simple visual discrimination training with specific auditory-visual consequences. Learning & Behavior, 49(2), 240-258. (link externo)
- Moretti, M. S., & Pessoa, A. S. G. (2020). Avaliação da Eficácia de um Programa de Formação sobre Violência contra Crianças e Adolescentes. Revista Brasileira de Educação Médica, 44. (link externo)
- Menotti, A. R. S., Domeniconi, C., & Costa, A. R. A. D. (2019, November). Capacitação de professores do ensino infantil para o uso de estratégias bem-sucedidas de leitura compartilhada. In CoDAS (Vol. 32). Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia. (link externo)
- Henklain, M. H. O., Kienen, N., Haydu, V. B., dos Santos Carmo, J., & Muniz, M. (2020). Characterization of Behavior Classes of College Teachers Based on the Teacher Behavior Checklist. Trends in Psychology, 1-19. (link externo)
- Baptista-de-Souza, D., Tavares, L. R. R., Furuya-da-Cunha, E. M., Carneiro de Oliveira, P. E., Canto-de-Souza, L., Nunes-de-Souza, R. L., & Canto-de-Souza, A. (2020). Chronic Fluoxetine Impairs the Effects of 5-HT1A and 5-HT2C Receptors Activation in the PAG and Amygdala on Antinociception Induced by Aversive Situation in Mice. Frontiers in pharmacology, 11, 260. (link externo)
- Todorov, J. C., de Carvalho, L. C., & de Souza, D. D. G. (2020). Comparing coordinated responding in pairs of rats when both operants and aggregate products are selected by intermittent temporal consequences. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 46(2), 226-243. (link externo)
- Silva, L. R., da Silva, A. P., Elias, N. C., & Isotani, S. (2020). Computational approaches for literacy of children with autism: a systematic mapping. Interactive Learning Environments, 1-11. (link externo)
- de Hollanda Souza, D., & Messias, A. C. (2020). CONFIANÇA SELETIVA EM CRIANÇAS PRÉ-ESCOLARES: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA. Psicologia em Estudo, 25. (link externo)
- de Carvalho, L. C., Dos Santos, L., Regaço, A., Couto, K. C., de Souza, D. D. G., & Todorov, J. C. (2020). Cooperative responding in rats: II. Performance on fixed‐ratio schedules of mutual reinforcement. Journal of the experimental analysis of behavior, 114(3), 291-307. (link externo)
- Donadon, M. F., Chagas, M. H., Apolinário-da-Silva, T. D., Okino, E. T., Hallak, J. E., Nicoletti, Ê. A., ... & Osório, F. L. (2020). Cross-cultural adaptation of the Internet Gaming Disorder Scale–Short Form (IGDS9-SF) to the Brazilian context. Trends in psychiatry and psychotherapy, 42, 262-266. (link externo)
- Benassi-Cezar, G., Carmona, I. M., Baptista-de-Souza, D., Nunes-de-Souza, R. L., & Canto-de-Souza, A. (2021). Differential modulation of the anterior cingulate and insular cortices on anxiogenic-like responses induced by empathy for pain. Neuropharmacology, 192, 108413. (link externo)
- Marcelino, M. R., Arantes, A., & Elias, N. C. (2020). Efeito da Formação de Classes de Estímulos Equivalentes e de Procedimentos de Facilitação na Emergência de Analogia. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 36. (link externo)
- Cortez, M. D., da Silva Ferreira, M., de Lima, P. M. P., da Silva, M. G. A., & dos Reis, M. D. J. D. (2020). Efeitos de reforçadores de magnitude aumentada e do controle aversivo na manutenção do seguimento de regras em estudantes universitários. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, 22. (link externo)
- Donaris, D. F. (2020). Efeitos do monitoramento sobre a correspondência fazer-dizer em crianças em uma atividade acadêmica. (link externo)
- Mizael, T. M., de Almeida, J. H., Roche, B., & de Rose, J. C. (2021). Effectiveness of different training and testing parameters on the formation and maintenance of equivalence classes: Investigating prejudiced racial attitudes. The Psychological Record, 71(2), 265-277. (link externo)
- Vieira, N. S. D. C., Prette, Z. A. P. D., Oliveira, A. M., Ribeiro, D. F., Silva, S. F., Raimundo, E. M., ... & Guerra, L. B. (2021). Effects of a Preventive Intervention of Emotional Regulation in the School Context. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 36. (link externo)
- de Faria, S. M., de Morais Fabrício, D., Tumas, V., Castro, P. C., Ponti, M. A., Hallak, J. E., ... & Chagas, M. H. N. (2020). Effects of acute cannabidiol administration on anxiety and tremors induced by a Simulated Public Speaking Test in patients with Parkinson’s disease. Journal of Psychopharmacology, 34(2), 189-196. (link externo)
- de Aguiar Roncato, G., de Almeida, C. G., & De Alcantara Gil, M. S. C. (2020). Emergência de classes de estímulos por bebês: uma revisão sistemática de estudos empíricos. Acta Comportamentalia, 28(1). (link externo)
- David de Oliveira, S., & Chamel Elias, N. (2020). Emergência de intraverbais com crianças autistas após ensino de relações de ouvinte. Acta Comportamentalia: Revista Latina de Análisis del Comportamiento, 28(1). (link externo)
- de Carvalho Silva, E., Caixeta, L. M., & Elias, N. C. (2020). Emergência de respostas de ouvinte após ensino de intraverbais em um menino com Autismo. Perspectivas em Análise do Comportamento, 11(2), 152-161. (link externo)
- Ribeiro, G. W., Kawasaki, H. N., Menzori, L. R., Amd, M., de Rose, J. C., & de Souza, D. G. (2020). Emergent Reading via Stimulus Pairing with Orientation Response. Psychological Record, 70(3). (link externo)
- Oliveira, G., Benitez, P., & Domeniconi, C. (2020). Ensino de Compreensão Textual com Estratégias Reforçadoras para Crianças. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, 22. (link externo)
- da Costa, A. B., de Alcântara Gil, M. S. C., & Elias, N. C. (2020). Ensino de matemática para pessoas com deficiência visual: uma análise de literatura. Revista Educação Especial, 33, 26-1. (link externo)
- Van Langendonck, M., Peres Asnis, V., & Chamel Elias, N. (2020). Ensino de notas musicais ao piano para um menino com autismo. Acta Comportamentalia: Revista Latina de Análisis del Comportamiento, 28(4). (link externo)
- da Costa Carneiro, A. C., Brassolatti, I. M., Nunes, L. F. S., Damasceno, F. C. A., & Cortez, M. D. (2020). Ensino de Pais via Telessaúde para a Implementação de Procedimentos Baseados em ABA: Uma Revisão de Literatura e Recomendações em Tempos de COVID-19. Revista Brasileira de Análise do Comportamento, 16(2). (link externo)
- Teixeira, I. D. O., Gonçalves, A. G., & Aiello, A. L. R. (2020). Ensino do uso de um dispositivo de entrada para computador a um adulto com paralisia cerebral. Revista Educação e Cultura Contemporânea, 17(51), 374-394. (link externo)
- Moretti, M. S., & Pessoa, A. S. G. (2020). Evaluation of the Effectiveness of a Training Program on Violence against Children and Adolescents. Revista Brasileira de Educação Médica, 44. (link externo)
- Carvalho, F. C., & de Rose, J. C. (2021). Experimental Investigation of Metaphorical Extension: A New Procedure. The Psychological Record, 71(2), 319-324. (link externo)
- Gianfelice, M. A., Pessoa, A. S. G., & Gomes, A. R. (2020). Expressões de resiliência oculta nas letras do grupo de rap Facção Central. Revista da SPAGESP, 21(1), 143-152. (link externo)
- Maximiano-Barreto, M. A., Fabrício, D. D. M., Luchesi, B. M., & Chagas, M. H. (2020). Factors associated with levels of empathy among students and professionals in the health field: a systematic review. Trends in psychiatry and psychotherapy, 42, 207-215. (link externo)
- Pessoa, A. S. G., & Coimbra, R. M. (2020). Fatores de Risco no Contexto de Adolescentes Envolvidos no Tráfico de Drogas. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 20(1), 119-141. (link externo)
- Perez, W. F., de Almeida, J. H., Soares, L. C., Wang, T. F., de Morais, T. E., Mascarenhas, A. V., & de Rose, J. C. (2020). Fearful Faces and the Derived Transfer of Aversive Functions. Psychological Record, 70(3). (link externo)
- Arruda, D. A. D., & Souza, D. H. (2020). For whom is it worth lying? Prosocial lies in school children. Paidéia (Ribeirão Preto), 30. (link externo)
- D'AFFONSECA, Sabrina Mazo; CABRAL, Leonardo Santos Amâncio; PAES, Deisiana Campos. Formação de profissionais para prevenção de violência contra pessoas com deficiência: proposta de ação. Revista DI. São Paulo: Instituto Jô Clemente. ano 10, n. 17. 2020. (link externo)
- Guzzo, R. S. L., Bastos, A. V. B., Primi, R., dos Santos Carmo, J., Espíndula, D. H. P., de Oliveira, T. P., & Gurski, R. R. (2020). Formación en Psicología en Brasil: de las expectativas a la realidad. Teoría y Crítica de la Psicología, 14, 112-132. (link externo)
- de Morais Fabrício, D., Chagas, M. H. N., & Diniz, B. S. (2020). Frailty and cognitive decline. Translational Research, 221, 58-64. (link externo)
- Guerra, L. L. D. L., & Prette, Z. A. P. D. (2020). Habilidades Sociais e Problemas de Comportamento de Crianças sob Acolhimento Institucional. Psico-USF, 25, 273-284. (link externo)
- Souza, N. D. F. H. C. D., Pessoa, A. S. G., & Liebenberg, L. (2020). How Can the Meanings Attributed to Work by Professionals Influence Families Living in Challenging Communities?. Child Care in Practice, 26(4), 431-444. (link externo)
- Maximiano-Barreto, M. A., Luchesi, B. M., & Chagas, M. H. N. (2020). Implicit attitudes toward the elderly among health professionals and undergraduate students in the health field: a systematic review. Trends in psychiatry and psychotherapy, 41, 415-421. (link externo)
- Peixoto, I., & Muniz, M. (2020). Inteligência emocional. Psico, 51(3), e34062-e34062. (link externo)
- Bomfim, A. J. D. L., Ferreira, B. L. C., Rodrigues, G. R., Pontes, O. M., & Chagas, M. H. N. (2021). Lesion localization and performance on Theory of Mind tests in stroke survivors: a systematic review. Archives of Clinical Psychiatry (São Paulo), 47, 140-145. (link externo)
- Farias, S. P. M., & Elias, N. C. (2020). MARCOS DO COMPORTAMENTO VERBAL E INTERVENÇÃO COMPORTAMENTAL INTENSIVA EM TRIGÊMEOS COM AUTISMO. Psicologia Escolar e Educacional, 24. (link externo)
- Johnson, C., Iversen, I., Kenyon, P., Holth, P., & de Souza, D. G. (2020). Murray Sidman: A life of giving. Journal of applied behavior analysis, 53(3), 1290-1298. (link externo)
- Mazzoca, R. H., & Cortez, M. D. (2019). O papel de contingências de competição no autorrelato de crianças sobre seus desempenhos em um jogo computadorizado. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, 21(4), 432-450. (link externo)
- Juliani, R. P., & Scopinho, R. A. (2020). Os lugares do diferente no trabalho contemporâneo: trajetórias de pessoas LGBTs. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, 23(1), 65-78. (link externo)
- Levis, B., Benedetti, A., Ioannidis, J. P., Sun, Y., Negeri, Z., He, C., ... & Thombs, B. D. (2020). Patient Health Questionnaire-9 scores do not accurately estimate depression prevalence: individual participant data meta-analysis. Journal of clinical epidemiology, 122, 115-128. (link externo)
- Granero de Melo, T., Lacerra de Souza, B., & Scopinho, R. A. (2020). Peri-urban territories and WEF nexus: the challenges of Brazilian agrarian reform areas for social justice. Journal of Integrative Environmental Sciences, 17(2), 45-67. (link externo)
- Pessoa, A. S. G., & Comin, F. S. (2020). Pesquisas com crianças, adolescentes e jovens em situação de vulnerabilidade social no Brasil: debates inacabados e novos dilemas. Revista da SPAGESP, 21(1), 1-5. (link externo)
- Tatmatsu, D. I. B., Siqueira, C. E., & Prette, Z. A. P. D. (2019). Políticas de prevenção ao abuso de drogas no Brasil e nos Estados Unidos. Cadernos de Saúde Pública, 36, e00040218. (link externo)
- Campos, C. R. F., de Carvalho, T. R., Queluz, F. N. F. R., Setti, A. G. B., & Barham, E. J. (2021). Process and Outcomes: the Influence of Gains in Knowledge and Socioemotional Skills on Caregivers’ Well-being. Trends in Psychology, 29(1), 67-85. (link externo)
- Baptista-de-Souza, D., Tavares-Ferreira, D., Megat, S., Sankaranarayanan, I., Shiers, S., Flores, C. M., ... & Price, T. J. (2020). Sex differences in the role of atypical PKC within the basolateral nucleus of the amygdala in a mouse hyperalgesic priming model. Neurobiology of Pain, 8, 100049. (link externo)
- Manoel, D. F., Lordello, S. R., Souza, L., & Pessoa, A. S. G. (2020). Sexting e adolescência: a emergência de novos temas para a psicologia do desenvolvimento. Revista da SPAGESP, 21(1), 37-50. (link externo)
- Braz, A. C., Fontaine, A. M., Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2020). Social skills inventory for the elderly: an instrument for use in Brazil. Revista da SPAGESP, 21(2), 7-22. (link externo)
- Williams, L. C., Gama, V. D., Oliveira, R. P., & D’Affonseca, S. M. (2021). Some challenges in child abuse prevention in a middle income country: the Brazilian perspective. Child Abuse & Neglect, 119, 104720. (link externo)
- Henklain, M. H., Carmo, J. D. S., Haydu, V. B., & Muniz, M. (2020). Teacher Behavior Checklist content validity according to Brazilian teachers and undergraduates. Psico-USF, 25, 171-183. (link externo)
- Henklain, M. H. O., Carmo, J. D. S., Haydu, V. B., Muniz, M., Buskist, W., & Keeley, J. W. (2020). Teacher Behavior Checklist: Psychometric Evidence in Teacher Evaluation by Brazilian University Students. Paidéia (Ribeirão Preto), 30. (link externo)
- Matias, M., Aguiar, J., César, F., Braz, A. C., Barham, E. J., Leme, V., ... & Fontaine, A. M. (2020). The Brazilian–Portuguese version of the Parental Burnout Assessment: Transcultural adaptation and initial validity evidence. New Directions for Child and Adolescent Development, 2020(174), 67-83. (link externo)
- Bast, D. F., Lyons, C., Stewart, I., Connor, T., Kelly, M., & Goyos, C. (2020). The effect of educational messages on implicit and explicit attitudes towards individuals on the autism spectrum versus normally developing individuals. The Psychological Record, 70(1), 123-145. (link externo)
- de Almeida, J. H., Cortez, M. D., & de Rose, J. C. (2020). The effects of monitoring on children’s rule-following in a computerized procedure. The Analysis of Verbal Behavior, 36(2), 295-307. (link externo)
- Lima, M. (2018). Um estudo sobre denúncias de violência registradas no disque 100-pessoas com deficiência. (link externo)
- de França Freitas, M. L. P., & de Alcantara Gil, M. S. C. (2020). Um procedimento de inclusão escolar de uma criança cega. Práxis Educativa (Brasil), 15, 01-22. (link externo)
- Silva, M. C. D., Arantes, A., & Elias, N. C. (2020). USE OF SOCIAL STORIES IN CLASSROOM TO CHILDREN WITH AUTISM 1. Psicologia em Estudo, 25. (link externo)
- Pena-Pereira, M. A., Sobreira-Neto, M. A., Sobreira, E., Chagas, M. H. N., Oliveira, D. S. D., Rodrigues, G. R., ... & Tumas, V. (2020). Validation of the Brazilian Portuguese version of the rapid eye movement sleep behavior disorder screening questionnaire (RBDSQ-BR). Arquivos de Neuro-Psiquiatria, 78, 629-637. (link externo)
- Valle, J. E., Williams, L. C., & Stelko‐Pereira, A. C. (2020). Whole‐school antibullying interventions: A systematic review of 20 years of publications. Psychology in the Schools, 57(6), 868-883. (link externo)