Artigos - 2022
https://www.ppgpsi.ufscar.br/pt-br/producao/artigos/artigos-2022
https://www.ppgpsi.ufscar.br/@@site-logo/logo.png
Artigos - 2022
Artigos publicados em periódicos nacionais e internacionais indexados em 2022
- BRAZ, Ana Carolina et al. A Cross-cultural Adaptation of A Measure of Intergenerational Family Relations, for Use in Brazil. Journal of Intergenerational Relationships, v. 21, n. 2, p. 234-252, 2023. (link externo)
- KIMURA, Karen Yukari et al. Adultos diante do bullying escolar na série Thirteen reasons why: uma análise bioecológica. Ciencias Psicológicas, v. 16, n. 2, 2022. (link externo)
- STIVALETI COLOMBAROLLI, Maíra et al. Age and gender adjusted Brazilian normative reference data for the 16-item version of Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS-16). BOLLETTINO DI PSICOLOGIA APPLICATA, v. 80, n. 293, p. 15-26, 2022. (link externo)
- DO NASCIMENTO RICARDO, Henrique; PASSARELLI, Denise Aparecida; DOS REIS, Maria de Jesus Dutra. Algumas contribuições empíricas da Análise do Comportamento para a Gestão Integral de Riscos e de Desastres. Perspectivas em Análise do Comportamento, v. 13, n. 1, p. 436-451, 2022. (link externo)
- FALLACI, Isabella Vittoria et al. Association between falls and cognitive performance among community-dwelling older people: a cross-sectional study. Sao Paulo Medical Journal, v. 140, p. 422-429, 2022. (link externo)
- CORTEZ, Mariéle Diniz et al. Audience Control over Children’s Honest Reports. The analysis of verbal behavior, v. 38, n. 2, p. 139-156, 2022. (link externo)
- TAMIOZZO, Priscila Mainardi et al. Avaliação de um programa de escrita de palavras com dificuldades ortográficas. Acta Comportamentalia: Revista Latina de Análisis de Comportamiento, v. 30, n. 3, p. 521-541, 2022. (link externo)
- BAPTISTA-DE-SOUZA, Daniela et al. Behavioral, hormonal, and neural alterations induced by social contagion for pain in mice. Neuropharmacology, v. 203, p. 108878, 2022. (link externo)
- ALBERNAZ-MARIANO, Kairo Alan; SOUZA, Rimenez Rodrigues; CANTO-DE-SOUZA, Azair. Blockade of the mineralocorticoid receptors in the medial prefrontal cortex prevents the acquisition of one-trial tolerance in mice. Behavioural Brain Research, v. 431, p. 113938, 2022. (link externo)
- FREITAS, Lucas Cordeiro et al. CARACTERIZAÇÃO DO CAMPO DAS HABILIDADES SOCIAIS E TENDÊNCIAS DE PESQUISA PARA UM MUNDO EM TRANSFORMAÇÃO. Latin American Journal of Business Management, v. 13, n. 1, 2022. (link externo)
- BEN, Rodrigo Dal; SOUZA, Débora de Hollanda; HAY, Jessica F. Combining statistics: the role of phonotactics on cross-situational word learning. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 35, 2022. (link externo)
- BERTHO, Maria Alice Centanin; DELFINO, Juliana d’Avila; D’AFFONSECA, Sabrina Mazo. Conhecimento e crenças de profissionais da rede de proteção sobre violência contra pessoas com deficiência. Revista DI, p. 28.
- FABRÍCIO, Daiene de Morais et al. Construction of face databases for tasks to recognize facial expressions of basic emotions: a systematic review. Dementia & Neuropsychologia, v. 16, p. 388-410, 2022. (link externo)
- DE FREITAS, Maria Clara; BENITEZ, Priscila; POSTALLI, Lidia Maria Marson. Contribuições da Análise do Comportamento para a inclusão educacional brasileira. Perspectivas em Análise do Comportamento, v. 13, n. 1, p. 197-212, 2022. (link externo)
- DE CARVALHO, Thaís Ramos et al. Coparenting Intervention Programs: A Systematic Literature Review. Avances en Psicología Latinoamericana, v. 40, n. 2, 2022. (link externo)
- DE REZENDE, Tais Francine; AGGIO, Natalia M.; CHAGAS, Marcos Hortes N. Correlations between the performance of older adults in conditional discrimination training and in a screening test for Alzheimer’s Disease. Revista Brasileira de Análise do Comportamento, v. 18, n. 2, 2022. (link externo)
- MAXIMIANO‐BARRETO, Madson Alan et al. Cultural factors associated with burden in unpaid caregivers of older adults: A systematic review. Health & Social Care in the Community, v. 30, n. 6, p. e3629-e3642, 2022. (link externo)
- DE ROSE, Julio C. Derived relations and meaning in responding to art. Perspectives on Behavior Science, v. 45, n. 2, p. 445-455, 2022. (link externo)
- DA SILVA, Érika Rímoli Mota; POSTALLI, Lidia Maria Marson. Desenvolvimento de escrita de alunos com deficiência intelectual por meio de programa de ensino informatizado. Revista Educação Especial, v. 35, p. 1-27, 2022. (link externo)
- GONÇALVES, Débora Corrêa et al. Efeitos da Familiaridade da Palavra no Desenvolvimento de Ditado em Leitores Iniciantes. Revista Brasileira de Análise do Comportamento, v. 18, n. 2, 2022. (link externo)
- WAKU, Isabelle; REIMER, Adriano E.; DE OLIVEIRA, Amanda R. Effects of immediate aversive stimulation on haloperidol-induced catalepsy in rats. Frontiers in Behavioral Neuroscience, v. 16, p. 867180, 2022. (link externo)
- DIAS, Talita Pereira; PRETTE, Zilda Aparecida Pereira Del. Evaluation of Self-Monitoring in Pre-Schools with Different Social Repertories. Paidéia (Ribeirão Preto), v. 32, 2022. (link externo)
- ESTEVES PEREIRA, Fernanda; MUNIZ, Monalisa; MIGUEL, Fabiano Koich. Evidências de validade para o teste informatizado de percepção de emoções primárias. Avances en Psicología Latinoamericana, v. 40, n. 1, 2022. (link externo)
- HAREL, Daphna et al. External validation of a shortened screening tool using individual participant data meta-analysis: A case study of the Patient Health Questionnaire-Dep-4. Methods, v. 204, p. 300-311, 2022. (link externo)
- CÂMARA, Leonardo; HERZOG, Regina. Ferenczi e a constituição das formas de expressão. Psicologia USP, v. 33, p. e190149, 2022. (link externo)
- HARTE, Colin et al. Grappling with the Complexity of Behavioral Processes in Human Psychological Suffering: Some Potential Insights from Relational Frame Theory. Perspectives on Behavior Science, v. 46, n. 1, p. 237-259, 2023. (link externo)
- DE SOUZA, Iriene Ferraz et al. Habilidades sociais educativas de professores de alunos público-alvo da educação especial. Interação em Psicologia, v. 26, n. 2, 2022. (link externo)
- LAZZARINI, Fernanda Squassoni; ELIAS, Nassim Chamel. História Social™ e Autismo: uma Revisão de Literatura. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 28, 2022. (link externo)
- SCHMIDT, Andréia; DE ROSE, Júlio C.; DE SOUZA, Deisy G. Instructional control with preschoolers and stimulus equivalence. The Psychological Record, v. 72, n. 4, p. 619-632, 2022. (link externo)
- OTAGUIRI, Alliny; SIQUEIRA, Aline C.; D'AFFONSECA, Sabrina M. Intervenciones con grupos de madres y niños expuestos a la violencia de género: una revisión sistemática de la literatura. Psicologia: teoria e prática, v. 24, n. 1, p. 1-24, 2022. (link externo)
- DE OLIVEIRA ALVES, Camila; REIMER, Adriano Edgar; DE OLIVEIRA, Amanda Ribeiro. Involvement of D2-like dopaminergic receptors in contextual fear conditioning in female rats: influence of estrous cycle. Frontiers in Behavioral Neuroscience, v. 16, p. 1033649, 2022. (link externo)
- OTTAVIANI, Ana Carolina et al. ISupport-Brasil: Preliminary results of the usability and acceptability assessment by caregivers of people who have dementia. Frontiers in Medicine, v. 9, p. 981748, 2022. (link externo)
- FURUKAWA, Letícia Yuki de Araujo; PESSOA, Alex Sandro Gomes; KOMATSU, André Vilela. Lesbian intimate partner violence and perceived social support. Paidéia (Ribeirão Preto), v. 32, p. e3206, 2022. (link externo)
- PASSARELLI, Denise A. et al. Manejo da Ansiedade para Estudantes de Graduação no Contexto do Isolamento Social: Um Programa de Ensino à Distância. Perspectivas em Análise do Comportamento, v. 13, n. 1, p. 170-182, 2022. (link externo)
- LIMA, José Rodolfo Tenório; SCOPINHO, Rosemeire Aparecida. MECANIZAÇÃO DOS PROCESSOS DE PRODUÇÃO CANAVIEIRA E AS MUDANÇAS NO MERCADO DE TRABALHO FORMAL EM ALAGOAS. Revista da ABET, v. 21, n. 2, 2022. (link externo)
- DA SILVA, Jessica Fernandes et al. Meta-Chlorophenylpiperazine-Induced Behavioral Changes in Obsessive-Compulsive Disorder Research: A Systematic Review of Rodent Studies. Neuroscience, v. 507, p. 125-138, 2022. (link externo)
- CARNEIRO DE OLIVEIRA, Paulo Eduardo et al. Mice cohabiting with familiar conspecific in chronic stress condition exhibit methamphetamine-induced locomotor sensitization and augmented consolation behavior. Frontiers in Behavioral Neuroscience, v. 16, p. 835717, 2022. (link externo)
- SARMENTO, Raquel Salvadori; D'AFFONSECA, Sabrina Mazo. Opinião dos pais sobre práticas educativas parentais. Psicologia Argumento, v. 40, n. 108, 2022. (link externo)
- DA SILVA FERREIRA, Vânia; ELIAS, Nassim Chamel. PRÁTICAS EDUCACIONAIS INCLUSIVAS PARA ESTUDANTES COM TRANSTORNO DO ESPECTRO DO AUTISMO NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL. Revista Nova Paideia-Revista Interdisciplinar em Educação e Pesquisa, v. 4, n. 3, p. 707-718, 2022. (link externo)
- RODRIGUES, Weslen Chaves et al. Preconceito racial entre universitários: implicações sobre o uso do FAST no estudo da aprendizagem verbal. Perspectivas em Análise do Comportamento, v. 13, n. 2, p. 054-069, 2022. (link externo)
- FABRÍCIO, Daiene de Morais et al. Prevalence of frailty syndrome in Brazil: a systematic review. Cadernos Saúde Coletiva, v. 30, p. 615-637, 2022. (link externo)
- SANTOS, Isabela Samogim et al. Processos de Resiliência em Estudantes Universitários com Deficiência. Revista Subjetividades, v. 21, n. 3, p. e11181-e11181, 2021. (link externo)
- DA SILVA, Glorismar Gomes; GIL, Maria Stella Coutinho Alcântara. Produção acadêmica sobre escolarização da criança com fissura lábio palatina. Revista Educação Especial, v. 35, p. 1-18, 2022. (link externo)
- BENITEZ, Priscila et al. Programa de extensão em Análise do Comportamento Aplicada para atendimento de estudantes com Autismo. Perspectivas em Análise do Comportamento, v. 13, n. 2, p. 155-168, 2022. (link externo)
- DOMENICONI, Camila et al. Programa Individualizado de Ensino de Leitura de Textos com Compreensão. Acta Comportamentalia: Revista Latina de Análisis de Comportamiento, v. 30, n. 4, p. 705-724, 2022. (link externo)
- MAXIMIANO-BARRETO, Madson Alan et al. Psychological concerns associated with empathy in paid and unpaid caregivers of older people: A systematic review. Clinical gerontologist, p. 1-14, 2022. (link externo)
- XIMENES, Vanessa Santiago; QUELUZ, Francine Náthalie Ferraresi Rodrigues; BARHAM, Elizabeth Joan. Relação entre Habilidades Sociais, Suporte Social e Qualidade de Vida em Cuidadores. Psico-USF, v. 27, p. 115-127, 2022. (link externo)
- DE OLIVEIRA ZIN, Gabriela; GAMA, Viviane Dutra; DOS REIS, Maria de Jesus Dutra. Self e transgeneridade: contingências sociais e controle aversivo na identidade e vivências de transgêneros binários. Perspectivas em Análise do Comportamento, v. 13, n. 1, p. 007-024, 2022. (link externo)
- NEVES, Anderson Jonas das et al. Sentence comprehension and production in children with cochlear implants: Errorless procedures and equivalence‐based instruction. Behavioral Interventions, v. 38, n. 2, p. 376-400, 2023. (link externo)
- FABRIS, Débora et al. Sex-dependent differences in the anxiolytic-like effect of cannabidiol in the elevated plus-maze. Journal of Psychopharmacology, v. 36, n. 12, p. 1371-1383, 2022. (link externo)
- VALENTIM, Nathália Assis et al. Sistemas Inteligentes para Desenvolvimento de Competências e Diagnóstico de pessoas com o Transtorno do Espectro do Autismo: Uma Revisão Sistemática da Literatura. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 30, p. 672-696, 2022. (link externo)
- DEL PRETTE, Zilda Aparecida Pereira; DEL PRETTE, Almir. Social Competence at School: Effectiveness of a Teaching at Distance Program for Teachers. Paidéia (Ribeirão Preto), v. 32, 2022. (link externo)
- LUCCHESI, Fernando Del Mando et al. Speech accuracy and reading in children with cochlear implants. The Psychological Record, v. 72, n. 4, p. 697-711, 2022. (link externo)
- CORTEZ, Mariéle Diniz et al. Teaching a small foreign language vocabulary to children using tact and listener instruction with a prompt delay. Journal of Applied Behavior Analysis, v. 55, n. 1, p. 249-263, 2022. (link externo)
- MUTO, Jéssica HD; POSTALLI, Lidia Maria M. Teaching reading and writing to students with intellectual disabilities based on stimulus equivalence instruction. Psicologia: Teoria e Prática, v. 24, n. 1, 2022. (link externo)
- RIBEIRO, Giovan W.; DE SOUZA, Deisy G. The Effects of Delayed versus Simultaneous Matching-to-Sample on Equivalence Classes Reorganization. The Psychological Record, v. 73, n. 1, p. 133-137, 2023. (link externo)
- LOPES, Luana Tenorio et al. The interplay between 5-HT2C and 5-HT3A receptors in the dorsal periaqueductal gray mediates anxiety-like behavior in mice. Behavioural Brain Research, v. 417, p. 113588, 2022. (link externo)
- RODRIGUES TAVARES, Lígia Renata et al. The reversal of empathy-induced hypernociception in male mice by intra-amygdala administration of midazolam and cannabidiol depends on 5-HT3 receptors. Cannabis and Cannabinoid Research, v. 8, n. 2, p. 335-347, 2023. (link externo)
- LAVELLI, Beatriz Coppi et al. Transtorno de ansiedade generalizada e desempenho cognitivo em pessoas idosas: Generalized anxiety disorder and cognitive performance in older people. Brazilian Journal of Development, v. 8, n. 10, p. 66966-66985, 2022. (link externo)
- LESSA, Tatiane Cristina Rodrigues; PRETTE, Almir Del; PRETTE, Zilda Aparecida Pereira Del. TREINAMENTO DE HABILIDADES SOCIAIS EM ALUNOS DE GRADUAÇÃO: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA. Psicologia Escolar e Educacional, v. 26, 2023. (link externo)
- MARINHO, Vitor Duncan et al. Um estudo comparativo entre tecnologias de ensino derivadas da Análise do Comportamento. Perspectivas em Análise do Comportamento, v. 13, n. 2, p. 128-142, 2022. (link externo)
- SANTOS, Gabriela Trombeta; SCIENZA, Lívia; DOS REIS, Maria de Jesus Dutra. Uso de métodos fotográficos no contexto da saúde mental: Uma revisão integrativa. Revista Psicologia: Teoria e Prática, v. 24, n. 1, p. 1-20, 2022. (link externo)
- ZUANAZZI, Ana Carolina et al. Validity of the trait emotional intelligence questionnaire (TEIQue) in a Brazilian sample. Frontiers in Psychology, v. 13, p. 735934, 2022. (link externo)
- DE SOUSA, Vinicius Pereira; MIZAEL, Táhcita Medrado; DE ROSE, Júlio César. Variables involved in the acquisition and maintenance of racial aggression and its victims’ reactions. Behavior analysis in practice, v. 15, n. 4, p. 1151-1160, 2022. (link externo)
- RICO, Ariane; MUNIZ, Haryadny K. Macedo; PESSOA, Alex Sandro Gomes. Violência intrafamiliar, infância e pandemia: olhares prospectivos em cenários nefastos. Zero-a-seis, v. 24, p. 3, 2022. (link externo)